Ipoh deel 2 - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Daniel Raoul - WaarBenJij.nu Ipoh deel 2 - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Daniel Raoul - WaarBenJij.nu

Ipoh deel 2

Door: Papa Jasper

Blijf op de hoogte en volg Daniel

11 Februari 2015 | Maleisië, Ipoh

Na een paar uurtjes zijn we weer in de kleine straatjes die ons leiden naar Mini Rest House Every Fresh Mushroom waar we weer hartelijk werden ontvangen en waar we inmiddels bekend waren. Papa doet nog even een boodschap terwijl mama de altijd vrolijke Raoul te eten geeft en als papa en Daniël terug zijn gaan de twee oudste mannen nog even vissen. Tijdens het vissen komt mama weer wat lekkers brengen, voor papa noodles en voor Daniël lekkere boterhammen met pindakaas. Het is fijn om weer terug te zijn in deze omgeving met deze fijne mensen om ons heen. De volgende ochtend worden we wakker en zijn weer lekker bezweet aangezien we geen airco hebben op deze locatie, we douchen en hebben het al dagen over de boottocht door de jungle. We vertrekken dus ook gelijk na het ontbijt richting de boot, maar aangekomen bij de boot blijkt de beste mijnheer goed aan marketing te hebben gedaan en blijkt de boottocht een rondje om een vijver te zijn die omringt is met begroeide bergen. Het is wel erg mooi maar langer dan 3min heen naar een eiland en weer 3min terug was het niet. Gelukkig was er op het eiland een grote speeltuin waar Ridder Daniël samen met Ridder mama en Ridder papa geruime tijd tegen grote, gevaarlijke draken moest vechten om het kasteel te verdedigen. En dat viel niet mee, want in Maleisië blijken er veel draken te zitten die vanuit onverwachte hoeken aanvallen. En Riddertje Raoul, die keek weer braaf om zich heen. Toen de middag om was zijn we weer richting EFM Resthouse gereden om ons weer op te frissen en wat te eten in één van de vele straat tentjes die Ipoh te bieden heeft. Na het eten werd er natuurlijk weer even gevist door de ridders, maar regen gooide roet in het eten en dus werd de avond binnen verder gezet. Omdat er de volgende ochtend weer een paar honderd kilometer op het programma stond gingen we vroeg naar bed.

10 februari

We kregen een rondleiding door de plantage en de mushroomfarm van onze gastheer/vrouw. De plantage ligt midden tussen de bergen in een dal en er is maar één ingang, deze is er een jaar of 50 geleden met dynamiet in gemaakt door één of andere ontdekkingsreiziger die de vruchtbare grond en het meer tijdens een zoektocht naar landbouwgrond vanuit zijn helikopter zag. Er stonden van allerlei fruitbomen, ananassen en voor ons ondefinieerbare vruchten.
Ook de mushroomfarm was een lust om te zien, de kennis hadden was overgewaaid vanuit Thailand waar Jimmy’s broer al een mushroomfarm had. Alles gaat hier met de hand en zonder dure gebouwen en klimaatbeheersingssystemen. Als ze deze wél zouden hebben zouden ze meer paddenstoelen hebben en een constantere stroom van rijpe paddenstoelen, maar dit betekend een berg investeren en als je weet dat je zoons geen zin hebben om de boerderij over te nemen is dit weggegooid geld. Leuk is het niet voor Jimmy en zijn vrouw, maar het hoort bij het leven en ook in ons land werkt het zo……
Na onze rondleiding nemen we definitief afscheid en vertrekken we naar Bentong, maar we beloven nog wel even dat als onze zoons gaan backpacken dat we ze zullen stimuleren om een kijkje te gaan nemen bij EFM Guesthouse…….

• 26 Februari 2015 - 14:30

Annet Mensink:

Wat hebben jullie een geluk met de questhouses, telkens weer. Annet.